جوانمرد فاضل


 





 
تاريخ شكوهمند انقلاب اسلامي بر تارك خود ستارگان درخشاني دارد كه هريك از آنها به حق مي توانند طلايه دار نوعي نهضت روشنگري در عرصه شناخت مباني و احكام ديني باشند. اين مجاهدين في سبيل الله براي ارتقاي فرهنگ اسلامي، به ويژه در ميان نسل جوان از هيچ تلاشي دريغ نكردند و بسياري از آنان جان بر سر پيمان نهادند.
شهيد حجت الاسلام هاشمي نژاد يكي از اين تلاشگران نستوه است كه همه عمر گرانمايه خويش را صرف روشنگري و تقويت غيرت ديني در نسل جوان كرد و با دقتي عالمانه و پيگيري و تلاشي مردانه، توانست با راه اندازي و تقويت كانون هاي پرسش و پاسخ، به ويژه در مشهد و زادگاهش، بهشهر، به پرورش نسلي معتقد، متعهد و كارآمد بپردازد كه هنوز هم انقلاب از خدمات مخلصانه بسياري از آنان بهره مي برد.
نگاه محققانه به احكام و مباني ديني و پرهيز از هر نوع التقاط، و پايمردي بر صراط مستقيم، حاصل كسب دانش در محضر بزرگاني چون مرحوم آيت الله كوهستاني، آيت الله بروجردي و امام راحل است كه اجتهاد در عنفوان جواني را براي آن شهيد بزرگوار به ارمغان آورد. پس از آن، مطالعات گسترده در زمينه علوم جديده و ارتباط با بزرگان علم و انديشه و نيز تلاش در عرصه آثار قلمي، در كنار سخنراني هاي پرمحتوا و شورانگيز، ويژگي هائي را براي وي رقم زد كه در كمتر كسي مي توان سراغ گرفت. تيزبيني بي بديل وي در تشخيص خطوط انحرافي و شجاعت بي نظير در برخورد با آنها، حاصل يك عمر مبارزه با ستم، در هر كسوت و چهره اي، و پايمردي و استواري در راهي بود كه استاد و مرادش بر مبناي آئين حقيقي اسلام ترسيم كرده و فراروي مؤمنان راستين نهاده بود.
شهيد هاشمي نژاد به رغم كارآئي بالا از پذيرفتن هر نوع مسئوليتي كه اندك شائبه دنيادوستي در آن مي رفت، به شدت پرهيز داشت و در حد فرودست ترين طبقات اجتماعي مي زيست و از داشتن ها و خواستن ها به حداقل بسنده كرده بود، از همين روي هنگامي كه در جواني به سوي معبود حقيقي پركشيد، راست قامت و سبكبال بود و جائي را كه در عرصه بسط و تقويت آئين جاودانه اسلام به خود اختصاص داد، همچنان خالي و بي جايگزين باقي گذارد.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره35